Japanerne kan ikke komme af med de radioaktive biler 0

Japanske forhandlere af brugte biler, som ikke kan eksportere radioaktivt brugte biler i udlandet er at dumpe dem i den japanske brugte bil marked, ifølge Asahi Shimbun den 24 oktober. Disse biler er mislykkedes Japans Dockside radioaktive eksport tests.

“Hvad du ser, er kun toppen af isbjerget,” sagde en bil eksportør til Asahi, der nægtede at blive identificeret. “Hvis en bil giver off en høj radioaktivitet tæller, det er for besværligt at rense det. Det er bedre bare at sælge det i en japansk bil, auktion, hvor der ikke er nogen begrænsninger. Det er ligesom at smide et dårligt kort som du har fået i poker. ”

Forhandlere omregistrere brugte biler med deres lokale registreringer. Omregistrering udsletter alle tidligere lokale registreringer og gør det umuligt at vide, hvor bilen er fra uden at gøre en detaljeret undersøgelse gennem en filial af Transportation Department. Så oprindelsen af en radioaktiv bil kan nemt skjules.

Japansk eksport inspektioner stoppe eksport af radioaktive merchandise.

En anden bil eksportør sagde: “Jeg har købt en minivan for ¥ 1.230.000 ($ 16.000), der agter at eksportere det til Sydøstasien. Men når det blev bragt til en havn og gennemgik radioaktivitet test, det kom ind på 110 microsieverts, der langt overstiger Japans tilladte grænse på 5 microsieverts.

“Efter bilen blev nægtet til eksport, prøvede jeg igen og igen for at rense det. Slutresultatet var, at jeg kun var i stand til at få det ned til 30 microsieverts. Så jeg solgte den på en auktion i Japan. Hvad forventer du jeg skal gøre? Tag et tab på det? ”

Siden august har forordninger blevet hærdet op. Eksporten grænse er nu 0,3 microsieverts. Ifølge Japan Harbor Transport Association, havde i september omkring 1% af alle testede brugte biler mislykkedes test, med et par registrering over 5 microsieverts. Der er i alt på 660 brugte biler har fået afslag på eksport tilladelse siden august.

I Fukushima Prefecture, er der en bevægelse til at luge ud i eventuelle radioaktive brugte biler fra salg. JU Fukushima, som fører tilsyn med alle bilauktioner i Fukushima Prefecture, test hver bil, og afviser enhver bil, der er over 1 microsieverts i timen.

Ifølge Yutaka Shioda, administrerende direktør af Japan Automobile Eksportører Association, “Alle biler bliver solgt på auktion i Japan bør gennemgå radioaktivitet tests.”

Selvom det kan være det ideelle, faktum er, at biler med Fukushima nummerplader er svære at sælge på grund af stråling frygt.

En Fukushima Prefecture Brugtvognsforhandler fortalte Asahi, “Hvis de har Fukushima eller Iwaki nummerplader, vi omregistrere bilerne andre steder i Kanto regionen og derefter auktion dem.”

Masahiro Fukushi, professor af radioaktive stoffer Kontrol og håndtering ved Shuto University i Tokyo, siger, at der er reelle praktiske vanskeligheder i vejen for dekontaminering af biler. “Selvom det er let at vaske af enhver form for forurening fra det ydre af bilen, det er svært at rense sæder og det indre af bilen,” sagde han. “Jeg synes virkelig, at regeringen bør lægge frem retningslinjer om tilladelige Radioaktiviteten i brugte biler, så forbrugerne kan købe dem med tillid.”

Retningslinjer for en slags der er hårdt brug for. Holdet fra Asahi sporede en bil oprindeligt efterladt på en parkeringsplads i Fukushima, inden for 40 kilometer (25 miles) af den atomulykke, der havde været udsat for, hvad den beregnede Asahi var 30 microsieverts time af stråling i 26 timer, før de flyttede. Dette ville sætte radioaktiviteten i denne bil et godt stykke over den japanske tilladte grænse på 20 millisievert pr år.

Så hvor er bilen nu? The Asahi holdet sporet bilen først til en auktion i Saitama Prefecture, hvor det ikke sælge, og dernæst til en auktion i Chiba præfekturet. Når Asahi spurgte, hvem der havde købt bilen, auktionen virksomheden svarede: “Beklager, men regler ikke tillader os at give denne information.”

Så hvor er bilen? Ingen ved.